Rozpoczęły się intensywne opady śniegu. W poniedziałek o poranku grozi nam paraliż komunikacyjny

Strefa intensywnych opadów deszczu i śniegu wkroczyła do Polski. Jest ona związana z pofalowanym frontem, który oddziela dwie skrajne masy powietrza. Duży kontrast termiczny na froncie sprzyja występowaniu intensywnych opadów, po stronie chłodniejszej śniegu i mogą to być naprawdę duże opady, największe tej zimy.

Niże przychodzące do Polski z południa niezależnie od pory roku – czy to zimą, czy latem – są powodem do wielkiego zamieszania. Ci, którzy w niedzielę przemierzali nas kraj, zwłaszcza od Dolnego Śląska w stronę Podkarpacia, mogli doświaczyć dwóch pór roku. Pofalowany front atmosferyczny znajdował się nad Górnym Śląskiem i kiedy w woj. dolnośląskim przez cały dzień temperatura oscylowała w granicach zera i mocno sypał śnieg, w Kotlinie Jeleniogórskiej jest już go około 10 centymetrów, to w woj. podkarpackim i na wschodzie małopolskiego można było się poczuć jak w kwietniu – w Nowym Sączu odnotowano 15 stopni, a w Bieszczadach w Lesku dzięki wiatrowi fenowemu odnotowano 16 stopni. Front dość wolno, ale jednak przemieszcza się na północ i północny-wschód, dlatego zimna i opadów śniegu będzie przybywać.

Jak powiedziała Marzena Rabczewska, synoptyk portalu Przyroda, Pogoda, Klimat o godzinie 18:00 strefa opadów śniegu o umiarkowanym charakterze rozciągała się od Kujaw i południowej części Pojezierza Pomorskiego, przez Wielkopolskę, Ziemię Lubuską i Dolny Śląsk. Deszcz z kolei pada i to mocno na Opolszczyźnie, Górnym Śląsku, Ziemi Łódzkiej i zachodzie Mazowsza, nieco słabiej w Górach Świętokrzyskich. „W ciągu 2-3 godz., śnieg zacznie sypać na zachodzie Warmii, w zachodniej części woj. łódzkiego oraz na Opolszczyźnie” – powiedziała Rabczewska, dodając, że około północy deszcz przejdzie w śnieg również na Górnym Śląsku, w woj. łódzkim, a sypać będzie prawie na całej Warmii, Kujawach, wschodzie Wielkopolski oraz na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie.

„Wszystko wskazuje na to, że w drugiej części nocy najsilniejsze śnieżyce będą skoncentrowane nad Warmią i Mazurami, Kujawami, Ziemią Łódzką, wschodnią i południową Wielkopolską oraz częściowo Śląskiem. Na tym obszarze przybędzie średnio od 5 do 10 cm, a na Warmii i Kujawach i na Kujawach lokalnie nawet 15 centymetrów. Na południu woj. dolnośląskiego, zwłaszcza w Kotlinach Sudeckich, gdzie już leży około 10 centymetrów białego puchu przez noc spadnie drugie tyle śniegu.

Właśnie z powodu intensywnych opadów śniegu i temperatury około 0 stopni w podanych regionach warunki na drogach będą bardzo ciężkie, warto rano wstać wcześniej, by odśnieżyć swoje samochody, a jeśli do pracy i szkół (jeśli ktoś nie ma ferii), zamierzacie udać się miejską komunikacją, to przygotujcie się na opóźnienia. Dodatkowo śnieg będzie zawierał w sobie dużo wody, będzie zatem pokry i ciężki, a pod jego ciężarem będą łamać się gałęzie drzew, spadając na linie energetyczne.

Jeszcze w poniedziałek przed południem sypać będzie na Warmii i Mazurach, Suwalszczyźnie, północy Mazowsza i Kujawach, ale z każdą kolejną godziną opady będą coraz słabsze. Mimo to pokrywa białego puchu zwiększy się jeszcze o 2-4 centymetry. Tymczasem w centrum, na Śląsku i w Małopolsce ledwie poprószy, około południa już prawie bez opadów. Kolejne dni już nie powinny przynieść takich ilości opadów i o takiej intensywności, ale noce zwłaszcza tam, gdzie będzie się utrzymywać spora pokrywa śnieżna, może dochodzić do dużych spadków temperatur, nawet w okolice -10 stopni, a w kotlinach górskich jeszcze niżej.

Źródło: Przyroda, Pogoda, Klimat

49 myśli na temat “Rozpoczęły się intensywne opady śniegu. W poniedziałek o poranku grozi nam paraliż komunikacyjny

  1. No w Toruniu to sypie od 17:00, a między 21:00 a 22:00 to taka śnieżyca przeszła, że takiej w życiu nie widziałem (a mam prawie 20 lat) teraz leży z 6 do 7 cm śniegu i umiarkowanie sobie pada, temperatura 0°C śnieg oczywiście mokry i wszystko pięknie oblepia, krajobrazy są ładniejsze niż bajkowe, jest jaśniutko jak za dnia, po prostu cud miód, modele widzą dla mojego regionu kolejne opady śniegu, może dosypie do 20 cm do jutra do godziny 9:00 😮

    Polubienie

  2. Do Śnieg. Ma Marzena racje i kazdy to powie. Chyba jestes dzieckiem, ktory dopiero co sklada zdania. Probowalem w Twoich komentarzach stawiac przecinki ale nie wychodzilo. Twoj cytat „Twoje wypociny cała moja grupa się śmieje wariata z ciebie jesteś jesteś śmieszna a nie ze mnie” Mozesz to przetlumaczyc na polski poki Lodzi nie zasypie dzisiaj w nocy.

    Polubienie

    1. Piotrek, nie ma co, lepiej dać mu spokój, zanim coś bardziej skomplikowanego opublikuje. To nie warto tej „siary”.
      Powiedzmy mu lepiej
      „Dobranoc”

      Wiktorku, weź tego nie tłumacz, po prostu idź do łużeczka robić lulu. 😀

      Polubienie

  3. Noi co umnie czyli zachodniej Małopolsce właśnie sypie i to solidnie a do tego robi się biało juz a miały być opady tylko symboliczne

    Polubienie

  4. Bardzo mi się podoba prognoza CFS-u z 00UTC na lato – okres czerwiec – sierpień, przewidując niezwykle niestabilną pogodę z burzami, falami upałów, ale też i dużymi chłodami, czyli taki misz-masz. Wszystko może być, byleby jak najmniej tego żółtego ścierwa.

    Polubienie

    1. Twoje wypociny cała moja grupa się śmieje wariata z ciebie jesteś jesteś śmieszna a nie ze mnie to powiedz że z niego nie taki laluś z niego , więc niech z ciebie niech się śmieje co piszesz do ludzi do nas na blogu , więc ja cię uprzedzam cześć . Dobranoc ide patrzeć na śnieżyce pa

      Polubienie

  5. Przestało w łódzkim padać a w Wieluniu wali a wy wpadkę macie bo reszta woj nic nie będzie a ja się cieszyłem , wkurzony na was jestem

    Polubienie

    1. No zdaje się, że Wiktorek też próbował bawić się w synoptyka i nie jeden raz zapewniał, że jest w tym najlepszy.
      Czyżby Synoptyk był zawiedziony?, ciekawe na kogo?
      Ojojojoj Wiktorku to nie ładnie.
      Bierz przykład ze mnie, ja mogę być rozczarowany na samego siebie.

      Polubienie

      1. Na kogo na was nie , na stronach pogodowych trąbią o 20 cm z łódzkim a nic nie będzie z tego , mój przyjciel się odzywa przez to też , szlak mnie trafia z pogodą już Lukasie . Ja synoptyk nie jestem .

        Polubienie

  6. Tak nie zupełnie z tym śniegiem na Górnym Śląsku, bo o godzinie 18 padał deszcz, dopiero tak po 20 deszcz za czą zamieniać się w deszcz ze śniegiem i śnieg.

    Polubienie

    1. Sztuczna inteligencja nie może przejawiać objawów hipokryzji. Matko,wieczny horror ortograficzno -gramatyczny . I na dodatek logiczny.

      Polubienie

      1. Piszę z telefonu i czasami inna litera wskoczy, lub autokorekta zmieni wyraz. Ale treść w miarę zrozumiała, a przynajmniej kontekst zdań w miarę jasny.W treści idzie wyłapać kontekst zdania.

        Polubienie

  7. Ja mam nadzieję, że trafię całkiem nie źle. Nie mam ochoty bawić się jak chorągiewka na wietrze. Wolę wytypować samemu i bronić to do upadłego. Nie pozwolę, by jakieś głupie modele robiły mnie w jajo. Wolę ponieść odpowiedzialność, niż stać się przedmiotem manipulacji i hipokryzji modeli komputerowych.

    Polubione przez 1 osoba

  8. Bardzo mi przykro dzieci, ale z zimnym lutym to się możecie pożegnać. I to, że jakiś pajac-blogerka pisze, że będzie zimny luty, to nic nie znaczy. Koniec stałej zimy 2018/2019, pogódźcie się z tym. Właściwie to w ogóle nie było stałej zimy. Nikomu z was się prognozy nie sprawdziły. A luty będzie szedł na rekord. Nara, wracam za 2 miesiące.

    Polubienie

      1. Marzena. Teraz tak piszesz a jutro ze że koniec zimy. Prognozy są strasznie niestabilna narazie.

        Polubienie

  9. U mnie tak w Łódzkim. W Wieluniu zasypane i nadal wali a u mnie deszcz leje ze śniegiem oj coś już do mnie zbliża się śnieżyca więc czekam z utęsknieniem za tym .

    Polubienie

  10. Rigel w 3 dekadzie lutego te niże przejdą nad Skandynawię, jednak czy w okolicy 25 nie będzie czasami niży sunące z południa??
    Bo zaczyna się pojawiać światełko że w okolicy 25 lutego może ponownie zacząć się tworzyć Wyż na północnym Atlantyku, który może popchnąć chłodne powietrze w rejon Śrudziemnomorski.

    Polubienie

    1. Tylko pytanie czy pójdą pasem zachodnim, czy wschodnim. Ale zaraz zaraz, wpierw musi dojść do powstania wyżu w rejonie Atlantyku, by móc snuć teorię na temat Niżów.

      Polubienie

      1. Takiej dynamicznej zimy to dawno nie pamiętam. Jednego dnia sypnie później leje, potem słońce wychodzi i jest ciepło i znów sypie. No bo mrozy tej zimy to hmm… takie sobie.

        Polubienie

  11. U mnie na razie dość mocno leje a śniegu na razie brak , pewnie Marzena okłamuje , u mnie nic nie będzie , więc nie wiem jak to będzie bo wszyscy już wiedzą , więc nie wiem czy ja coś dostanę czy też nic .

    Polubienie

  12. Kujawsko – Pomorskie rejon Koronowo. Śniegu brak, patąc na prognozy różnych źródeł chyba przesadzono z prognozą opadów śniegu. Pisze chyba bo pewnie Pani Marzena to zweryfikuje.

    Polubienie

  13. Potwierdzam łódzkie leje dość mocno a ostrzeżenia się nie sprawdzą bo niektore ostrzeżenia dają 15 powyzej w łódzkim więc się to nie sprawdzi .

    Polubienie

Dodaj komentarz